15 August 2012

‘Sanggup dipanah petir’

TAHAN...anggota polis marin menahan suspek.

PELABUHAN KLANG: “Sumpah saya tak bawa dadah, saya sanggup dipanah petir!,” itu antara helah seorang daripada tiga lelaki bagi melepaskan diri sewaktu ditahan pasukan polis marin Pelabuhan Klang kerana cuba menyeludup dadah jenis syabu dianggarmencecah RM1 juta ke Indonesia, awal pagi semalam.
Bagaimanapun, hasil pemeriksaan menyeluruh ke atas bot berkenaan, polis menemui empat peket syabu dianggarkan seberat lapan kilogram yang disorok di bawah tangki minyak di bahagian enjin. Ketiga-tiga lelaki warga Indonesia berusia 40-an terbabit ditahan pihak berkuasa selepas mendapati sebuah bot tukar barang yang sedang menyusuri Kuala Sungai Klang, di sini, dalam keadaan mencurigakan kira-kira jam 6.30 pagi.

Penahanan dilakukan selepas polis menerima maklumat sebuah kereta menghantar barangan dipercayai dadah kepada individu tertentu di sebuah jeti sebelum dipindahkan ke dalam bot itu.

Sini...Norzaid menunjukkan tempat syabu disorok dibahagian enjin bot

Syabu yang dijumpai
Dadah dirampas dipercayai ingin diseludup ke negara jiran dan polis tidak menolak kemungkinan penyeludupan itu mempunyai kaitan dengan sindiket dadah antarabangsa.

Pegawai Pemerintah Markas Operasi Pasukan Polis Marin Pelabuhan Klang, Deputi Superintendan Norzaid Muhammad Said berkata, sewaktu ditahan, bot berkenaan dipenuhi muatan tilam terpakai dipercayai bertujuan mengaburi pihak berkuasa.

Katanya, polis menahan seorang tekong dan dua awak-awak warga Indonesia yang tidak sempat melarikan diri kerana bot berkenaan tidak dapat bergerak laju.


“Sewaktu disoal siasat, semua suspek tidak membawa sebarang barangan dari Tanjung Balai Asahan ke Pelabuhan Klang selain mengaku sudah berada empat hari di sini dan ingin pulang ke negara asal untuk membawa muatan tilam terpakai untuk dijual.

“Curiga dengan keterangan yang diberikan semua suspek, polis kemudian menjalankan pemeriksaan ke atas bot berkenaan sebelum menjumpai empat peket plastik lutsinar mengandungi dadah syabu yang disorokkan di bawah tangki minyak bahagian enjin bot,” katanya pada sidang media di Markas Polis Marin Pelabuhan Klang, semalam.

Norzaid berkata, keseluruhan rampasan mencecah RM1 juta berdasarkan harga dadah itu RM120,000 sekilogram mengikut harga pasaran.

Menurutnya, polis turut mendapatkan khidmat Unit Anjing Pengesan (K9) untuk menjalankan pemeriksaan lanjut mengenal pasti sama ada masih terdapat dadah yang disorok di dalam bot berkenaan.

Tambahnya, semua suspek ditahan akan mendapatkan perintah tahanan reman mulai semalam bagi membolehkan siasatan lanjut dijalankan polis bagi mengenal pasti sindiket yang terbabit dengan kegiatan penyeludupan ini.

Kes akan disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 Pindaan (1998) yang sabit kesalahan akan dikenakan hukuman gantung mandatori.



0 Terima Kasih Diatas Komen Anda:

Post a Comment

1st page google ranking

Tapak Iklan Untuk Disewa

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites