04 October 2012

Mencipta momen seram dalam Paku

Gambar Hiasan

KETIKA Harian Metro tiba di lokasi penggambaran filem Paku di Taman Cemerlang, Hulu Klang, baru-baru ini, kru dan pelakon sedang rancak merakamkan babak di pejabat yang membabitkan Johan As’ari, Diana Johor, Azad Jazmin, Datuk Aziz Singah, Pekin Ibrahim dan Diddy Hirdy.

Johan As' ari
Diana Johor

Azad Jazmin
Pekin Ibrahim



Datuk Aziz Singah


Menariknya mengenai filem ini, walaupun untuk watak kecil, pihak produksi tetap mengambil artis popular untuk membawakannya kerana bagi produser dan juga pengarah Nusantara Seni Karya (NSK) sekecil mana pun watak itu, ia tetap akan memberi impak yang besar kepada penonton. Oleh itu, bagi menghasilkan filem yang bermutu, mereka tidak mahu berkompromi mengenai pemilihan pelakon.
Misalnya, Diddy hanya muncul seketika saja, tetapi wataknya tetap dianggap penting.


Julung kali NSK menerbitkan filem mereka serius dalam berkarya. Filem pertama bukanlah sebagai percubaan, tetapi sebagai penanda aras untuk menerbitkan filem berkualiti dan filem ini banyak menggunakan kesan imej janaan berkomputer (CGI) untuk lebih meyakinkan penonton.


Filem arahan P Ramesh bersandarkan kepada skrip yang dikarang oleh penulis skrip dari Indonesia, Alexander yang berpengalaman luas dalam menulis skrip cerita seram di negaranya. Untuk menyesuaikan skrip itu mengikut acuan dan budaya negara ini, skrip itu diolah semula oleh Shahriza Mahmud.
Menurut Ramesh, cerita yang dicorakkan ideanya oleh Alexandar ini sangat menarik dan ia skrip terbaik yang pernah dihayatinya setakat ini.

“Alexandar memang pakar dalam penulisan skrip dengan garapan yang kemas dan lengkap memudahkan saya mengarahkan filem ini. Apa yang saya perlu buat ialah terjemahkan dalam bentuk visual dan setiap watak menzahirkan emosi yang terkandung dalam jiwa masing-masing.

“Dalam cerita ini banyak plot yang menarik. Walaupun ia adalah cerita seram, tetapi masih ada nilai kekeluargaan dan cinta agung suami dan isteri. Kita sedia tahu cerita Indonesia macam mana, oleh itu yang mana ada elemen asing dan sensitif terpaksa dibuang.

“Namun ada adegan tertentu terpaksa juga diadakan untuk menghidupkan jalan cerita iaitu membabitkan babak di ranjang lakonan Johan dan pelakon baru, Aishah Alias serta Azad dan Diana. Untuk mengelakkan kontroversi dan menjaga sensitiviti masyarakat, saya tidaklah menggambarkannya secara nyata, tetapi lebih kepada mainan perlambangan saja. Masyarakat sendiri boleh faham apa yang tersirat atau tersurat.

“Sebelum sampai ke Lembaga Penapisan Filem (LPF), kami mahu menapisnya sendiri dan saya berharap ia tidak menimbulkan masalah. Unsur seram dalam filem ini pun, saya tidak memaparkannya secara keterlaluan, tetapi saya beri sedikit saja. Seram bukan bererti makhluk aneh itu akan muncul setiap masa, tapi pada ketika tertentu saja,” katanya.

Tambah Ramesh, perjalanan penggambaran filem ini berjalan lancar dan dijangka siap sebagaimana dirancang iaitu 18 hari. Mereka bekerja keras siang malam bagi mengejar jadual.

“Penggambaran bermula tengah hari dan habis jam lima atau enam pagi kerana Paku banyak membabitkan penggambaran pada sebelah malam. Tiada masalah
dengan pelakon kerana semuanya memberikan komitmen yang sangat baik. Saya
mengambil Aishah berlakon kerana selain ada rupa dia ada semangat tinggi untuk belajar.

“Watak Aishah dalam filem ini sangat mencabar kerana terpaksa memainkan peranan isteri yang sudah mati, tetapi ‘dihidupkan’ semula dengan bantuan bomoh kerana suaminya terlalu mengasihinya.

“Aishah membuat adegan lasak sendiri dan dia menunjukkan kesungguhan dalam setiap lakonannya. Lakonan Johan pula tidak perlu dipertikaikan. Wataknya kali ini sangat berlainan dan sarat dengan emosi. Dia betul-betul memberi apa yang saya mahukan. Saya yakin Paku dapat memuaskan hati penonton kerana semua elemen seram ada di dalamnya. Ia dijangka memasuki pawagam tahun depan,” katanya.

Ramesh, anak jati bumi bertuah menimba pengalaman luas mengarah filem seram di India. Selama 15 tahun menjadi pengarah di sana, dia sudah mengarahkan 12 filem dan satu drama.

“Saya akan menggunakan pengalaman di India untuk mengarahkan filem di Malaysia. Pun begitu, saya tidak berminat mengarah drama kerana saya sudah biasa menerbitkan filem yang berskala besar,” katanya.


INFO:

Syarikat produksi - Nusantara Seni Karya (NSK)
Produser - Shanker
Eksekutif Produser - Devraj Nair
Pengarah - P Ramessh
Penolong pengarah 1 - Othman Basri (Man Kobena)
Penolong pengarah 2 - Kamarul Azman Bin Ramli (Boy Kavalera) dan Muralee Tharan
Pengurus penerbitan - Arie Zaharie
Ko ordinator - Mat Jaafar bin Ahmad (Park)
Penolong produksi - Nor Sofiatul Akmar Saufi (Along Nima)
Penolong produksi - Mohd Azlan Mohd Nor (Azlan Zaharie)
Penolong produksi - Salisa Salim (Lisa Kobena)
Penolong produksi - Mohammad Afzanizam b Ayoup
Pengarah seni - Zaidi Mohd Noor (Zaidi Rock)
Penolong pengarah seni 1 - Helmi Lim b Sani Lim (Apek)
Penolong pengarah seni 2 - Wan Ismaile Anis b Wan Mahmud
Penolong pengarah seni 3 - Zai bin Hamzah
Konti - Mohamad hidir bin Sani
Clapper board - Radzmi bin Riko (Rico)
Make up artis - Suzana Ismail
Pembantu make up - Nurazreen
Effect - Kit Hew Yoon Yin
Pembantu effect - Abdul Mutalib b Md Noor (Wanda)
Wardrobe - Desmond Wong Kit Mun
Pembantu wardrobe 1 - Mohd Ibmi Ifral bin Jayadi (sha)
Pembantu wardrobe 2 - Mohd Zarul bin Aiman (Zarul)

Videographer dan photographer - Hakmal Rabah Mustapha Kamal, Mohd Hafizi Mohd Kodari, Hadzmir Haron

Audio Department - Nurfitri Abd Rahman, Abu Hanifah Reduan@Redzuan, Nur Soffian Mohamad

Stuntmen dan rigging - Kee Jiak Liang (Ronnie), Lee Boon Chuon, Kong Pau Soon, Chin Kok Chiu, Muhammad Aiman Abdullah

Penolong pengarah photographi 1 - Din Sabah
Penolong pengarah photographi 2 - Nor Hasbullah Rashhid b Mohammad
Penolong pengarah photographi 3 - Indra Hisham b Azman
Grip - Noor Rahim Abdul Hamid
Best boy - Zainal Md Nayan (Uncle)
Gaffer - Hazami Aliyas (Mie Conggo)
Best boy lighting - Ruddy Armizal b Othman (Cik Boy)
Spark - Hazizi Yais Razal (Bung Gigas)
Loader - Sheikh Fadzly Sheikh Ahmad
Penulis skrip - Shahriza Mahmud
Runner 1 - Ahmad Rahizal Rahim
Runner 2 - Md Johan Dihani Mohd Zaidi (John)
Handy 1 - Mohd Aizol Mahammad (Joe Merong)
Handy 2- Mohd Aliff Mahammad

Pelakon - Aishah Alias, Johan As’ari, Pekin Ibrahim, Azad Jasmin, Diddy Hardi, Zaidi Omar, Wan Hanafisu, Kamal Adli, Jenny Cortez, Datuk Aziz Singah, Sidek Hussin, Maisara Shahira, Eliza Shadan, Baharuddin Hj Omar & Yus Raja Lawak

Tayangan: 2013


0 Terima Kasih Diatas Komen Anda:

Post a Comment

1st page google ranking

Tapak Iklan Untuk Disewa

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites